Stævnet for flyforsinkelse: Flyselskab undgik akkurat fogeden i lufthavnen

0

2 år. Så lang tid er det lykkes for det spanske flyselskab Primera Air at trække en sag i langdrag i det danske retssystem. Men her for nyligt gik den ikke længere: Fogeden stod klar til at udtage pant i selskabets fly i Københavns Lufthavn!

Før vi kom hertil, er vi nødt til at skrue tiden en smule tilbage:

For et par år siden landede et fly fra Primera Air i København med en forsinkelse på lidt over 3 timer fra en rejse inde i EU.

Efter reglerne om erstatning for flyforsinkelse betyder det, at flyselskabets rejsende på den dag har mulighed for at ansøge om at få 1.800 kr. – 250 euro – i kompensation for forsinkelsen.

Det gør en lang række af de besøgende efter en (alt for) lang og udmattende tur.

Flyselskabet nægter midlertidigt at betale den retmæssige kompensation.

Derfor får de forsinkede passagerer hjælp af virksomheden Billigeflybilletter.dk. Det leder videre til en dansk virksomhed, der hjælper passagerne med at stævne flyselskabet i retten. Flyselskabet nægter, at de skal udbetale penge, da en teknisk fejl på flyet var årsag til forsinkelsen.

Men det danske retssystem slår fast i en vigtig kendelse, at tekniske fejl erflyselskabets eget ansvar – i modsætning til stormvejr og vulkanudbrud. Derfor skal Primera Air stadig udbetale erstatning for flyforsinkelse til alle passagererne.

Det nægter flyselskabet dog stadig – denne gang uden nogen begrundelse.

Og det leder alt sammen til at passagerne anmelder sagen til fogeden. Sagen er klar: Der skyldes penge, og selskabet vil ikke betale. Når det sker i Danmark er fogeden ultimativt klar til at rykke ud og tage pant i selskabets andele.

Derfor var fogeden for nyligt på vej ud til Københavns Lufthavn for at tage pant i en indkommende Primera Air-fly. Selskabet ejer ikke flyet – de leaser det blot, som det er almindeligt for mange flyselskaber i dag – og derfor kan fogeden ikke tage pant i selve flyet. Men de kan tage pant i kassebeholdningen om bord, varerne der bliver solgt på flyet og andet udstyr, der tilhører Primera.

I sidste sekund endte Primera – mens flyet var på vej til Danmark – med at betale erstatningen for den flyforsinkelse, der nu lå mere end 2 år tilbage. Passagerne fik deres penge. Naturligvis med renter.

Historiens morale? Vær tålmodig – husk, at har du retten på din side, så får du også dine penge til sidst.

Share.

About Author